CFUW Releases “Women in Universities: 25 years later”

Ottawa, September 17, 2018 – The Canadian Federation of University Women (CFUW) is releasing its report “Women in Universities: 25 years later”.

In 1992, CFUW undertook a “Survey of the Status of Female Faculty and Students at Canadian Universities” in order to determine the status of women in these institutions of higher learning. Twenty-five years later, with the desire to document the changes occurred, CFUW volunteers conducted a replica study titled “Women in Universities: 25 Years later”.

As professors and students converge again on the classroom, Women in Universities: 25 Years later shares some key reflections on the road still ahead for universities to address gender discrimination within their walls.

“It has been 25 years since the last survey and we are still discussing changes that have yet to happen such as more on and off campus child care with flexible hours, better awareness of sexual violence protocols and reporting processes and closing the wage gap for female faculty”, says Grace Hollett, CFUW National President.

However, the report does highlight a number of areas that have improved for women such as an increase in the number of female faculty members hired into tenure-track positions, an increase in Gender Studies programs available across the country as well as an increase in incentives to enrol women in male-dominated fields.

“The 1992 report pointed to good knowledge of gender equality issues from the higher education institutions but poor implementation of practices to remedy the issues. The conclusion we can draw from the current survey is that, although some changes are happening, reviewing the effectiveness of university policies and practices that are meant to promote gender equality is as relevant today as it was 25 years ago”, says Margaret Therrien, coordinator of the Women in Universities survey.

Universities need to have a comprehensive look at what ending gender discrimination means, starting with a gender analysis of their budget, infrastructure, programs and services and the participation of women, especially racialized, indigenous, with disabilities and LGBTQIS+ students and staff in building effective policies.

Consult the Women in University report summary here.

For more information please contact:
Grace Hollett                                             Robin Jackson
President, CFUW – FCFDU                      Executive Director, CFUW – FCFDU
president@fcfdu.org                                 613-234-8252 or cfuwed@rogers.com


La Fédération canadienne des femmes diplômées des universités publie son rapport Les femmes dans les universités : 25 ans plus tard

Ottawa, le 17 septembre 2018 – La Fédération canadienne des femmes diplômées des universités (FCFDU) publie son rapport Les femmes dans les universités : 25 ans plus tard.

En 1992, la FCFDU a effectué une enquête sur le statut du corps professoral féminin et des étudiantes dans les universités canadiennes afin de déterminer quel était le statut des femmes dans ces établissements d’enseignement supérieur. Vingt-cinq ans plus tard, la FCFDU a voulu documenter les changements survenus et des bénévoles de la Fédération ont reproduit l’étude de 1992 et rédigé le rapport intitulé Les femmes dans les universités : 25 ans plus tard.

Avec le retour en classe des professeures et des étudiantes, le nouveau rapport présente quelques points importants sur le chemin que les universités doivent encore parcourir pour éliminer la discrimination sexuelle dans ces établissements.

« L’enquête originale date de 25 ans et nous discutons toujours de changements qui ne se sont pas encore produits, dont l’accroissement des services de garde d’enfants sur le campus et à l’extérieur qui tiennent compte des horaires variables, une sensibilisation accrue aux protocoles sur la violence sexuelle et aux processus de déclaration ainsi que l’équité salariale pour les professeures », déclare Mme Grace Hollett, présidente nationale de la FCFDU.

Le rapport indique toutefois certains domaines qui ont connu des améliorations pour les femmes, notamment le nombre accru de professeures embauchées pour des postes menant à la permanence, le nombre accru de programmes d’études de genre disponibles à l’échelle du pays ainsi que le nombre accru de mesures d’encouragement pour attirer les femmes dans des domaines dominés par les hommes.

« Le rapport de 1992 indiquait que les problèmes d’inégalité entre les sexes étaient bien connus des établissements d’enseignement supérieur mais que la mise en œuvre de pratiques pour y remédier faisait défaut. La conclusion que nous pouvons tirer de la nouvelle étude est que bien que certains changements se soient produits, l’examen de l’efficacité des politiques et pratiques universitaires visant à promouvoir l’égalité est aussi important aujourd’hui qu’il y a 25 ans », déclare Mme Margaret Therrien, coordonnatrice de l’enquête sur les femmes dans les universités.

Les universités doivent bien comprendre ce qui doit être fait pour éliminer la discrimination sexuelle, en commençant par la réalisation d’une analyse comparative entre les sexes portant sur le budget, l’infrastructure, les programmes et les services dans les universités ainsi que la participation des femmes, spécialement les étudiantes et les membres du personnel féminin racialisés, autochtones, handicapés ou faisant partie de la communauté LGBTQIA+ pour formuler des politiques efficaces.

Consultez le rapport sur les femmes dans les universités ici.

Renseignements :
Grace Hollett                                      Robin Jackson
Présidente, CFUW – FCFDU                Directrice générale, CFUW – FCFDU
president@fcfdu.org                           613 234-8252 ou cfuwed@rogers.com

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